Tulorekisteri otetaan käyttöön vuonna 2019

Hallitus on esittänyt, että tulorekisteri otetaan käyttöön ja vuoden 2019 alusta lähtien työnantajat ilmoittavat palkkatiedot tulorekisteriin yhdellä ilmoituksella.

Pakollisen ilmoittamisvelvollisuuden piiriin kuuluvat tiedot vastaisivat niitä tietoja, jotka suorituksen maksaja on nykyisin velvollinen antamaan Verohallinnolle, eläkelaitokselle, työtapaturma- ja ammattitauti-vakuuttamista harjoittavalle vakuutusyhtiölle ja työttömyysvakuutusrahastolle vuosittaisina niin sanottuina vuosi-ilmoitustietoina.

Vuoden 2020 alussa mukaan tulevat työttömyyskassat, työtapaturma- ja ammattitautivakuuttamista harjoittavat vakuutusyhtiöt, Koulutusrahasto, kunnat, Tilastokeskus, palkkaturvan ja palkkatuen toiminnot sekä työsuojeluviranomaiset.

Kun työttömyyskassat tulevat mukaan tiedon käyttäjiksi vuonna 2020, tulorekisteri helpottaa esimerkiksi työttömyysetuuden hakemista. Hakijan ei tarvitse enää toimittaa erillistä palkkatodistusta, vaan työttömyyskassa saa tulotiedot suoraan rekisteristä.

Käyttöönotto edellyttää työnantajilta muutoksia tulotietojen ilmoittamisessa. Kerran tulorekisteriin ilmoitettua tietoa ei tarvitsisi enää antaa uudelleen tiedon käyttäjille. Uudistuksen tavoitteena on tulotietojen kerääminen ja välittäminen reaaliaikaisesti. Tiedot tulisi ilmoittaa pääsääntöisesti viiden päivän kuluessa suorituksen maksupäivästä.

Tulorekisteriin tulee myös käyttöliittymä, jonka kautta ilmoituksia voi tehdä. Vakuuttamisesta poistuu ansioiden vuosittainen ilmoitusmenettely, ilman siirtymäaikaa.

Eläkevakuutusyhtiöt suosittelevat siirtymään jo nyt kuukausi-ilmoittajaksi

Kaikille työnantajille suositellaan siirtymistä kuukausi-ilmoittamiseen viimeistään vuoden 2018 alusta. Kuukausi-ilmoittajana ilmoitat ansiot ja maksat TyEL-maksun kerran kuussa. Silloin et tee vuosi-ilmoitusta ollenkaan ja maksat koko ajan vain sen, mitä pitää. Kun vaihdat ilmoitus- ja maksutavan marraskuun 2017 aikana, sinusta tulee kuukausi-ilmoittaja tammikuun 2018 alusta alkaen.

Ilmoituksen kuukausi-ilmoittajaksi siirtymisestä voi tehdä eläkevakuutusyhtiön verkkopalvelussa tai soittamalla eläkevakuutusyhtiön asiakaspalveluun.  Ilmoitus pitää tehdä ennen 30.11.2017.

  • Lähteet: TaxFax, Verohallinto, Eläkevakuutusyhtiöt

Lue lisää

Posted in Ajankohtaista, Palkanlaskenta.