Katelaskuri

Näillä laskimilla lisäät halutun katteen ostohintaan, tai näet kateprosentin osto- ja myyntihinnan perusteella. Jos et ole arvonlisäverovelvollinen (yrittäjä), voit jättää katelaskurin alv-kohdan huomiotta.

Katteen lisääminen hintaan

Laskuri lisää ostohintaan halutun kateprosentin ja saat myyntihinnan (veroton ja verollinen).

Tulkinta

Myyntikatteella ei ole yleistä arvosteluasteikkoa, vaan sen taso riippuu yrityksen kiinteiden kulujen, rahoituskulujen, investointien ja käyttöpääoman rahoitustarpeesta.

Kilpailijoita alhaisempi myyntikate voi kertoa heikommasta hinnoitteluvoimasta tai vaihtoehtoisesti matalampi katetaso voi olla myös kilpailukeino, jolla haetaan suurempaa volyymia. Se kummasta on kyse, näkyy pitkälti tuloksen alemmilta riveiltä. Jos kasvu on selvästi kilpailijoita kovempaa, on alhaisessa katetasossa kyseessä tavallisesti kilpailukeino.

Myyntikatetta voi tarkastella myös katetarpeen näkökulmasta. Jos yrityksellä on kilpailijoitaan kevyempi kustannusrakenne, tulee se toimeen matalammalla katetasolla.

Myyntikate kuvaa koko yrityksen yhteenlasketun myynnin katetasoa, joten siitä ei voi suoranaisesti vetää johtopäätöksiä yksittäisten tuotteiden hinnoittelusta. Mikäli myynnin rakenne poikkeaa oleellisesti toimialan muista toimijoista, voi se johtaa yrityskohtaisiin eroihin suhteellisissa myyntikatetarkasteluissa.

Myyntikatteen suhteelliseen tasoon voi vaikuttaa myös yrityksen ostojen suuruus. Suurilla ostajilla tuotteiden sisäänostohinnat ovat yleensä pienempiä ostajia edullisempia. Mikäli ulosmyyntihinnat ovat samoja, niin suuremman ostajan kate nousee vertailussa pienempää korkeammaksi.

Joillakin toimialoilla kuten esim. mainostoimistoissa myyntikate mittaa liikevaihtoa paremmin yrityksen kokoa. Mainostoimistot kauttalaskuttavat usein asiakasyritystensä mainoshankinnat, joka kasvattaa osaltaan toimistojen liikevaihtoa.

Tunnusluku on toimialakohtainen, joten lukua ei tule käyttää eri toimialoilla toimivien yritysten väliseen vertailuun.

Esimerkkejä toteutuneista myyntikateprosenteista:

  • Autokauppa 10 – 25 %
  • Kodintekniikka noin 20 %
  • Tukkukauppa 10 – 28 %
  • Vähittäiskauppa noin 29 %
  • Päivittäistavarakauppa 26 – 34 %
  • Vaatekauppa 30 %

Meistä sanottua

”Kun me vaihdoimme tilitoimistoa, meille oli tärkeää, että kirjanpitäjä puhuu kanssamme samaa kieltä. Emme kaipaa ammattijargonia vaan selkeitä ohjeita ja muistutuksia siitä, miten meidän kannattaa yrityksemme taloutta hoitaa. Kaiken tämän Eliko tarjoaa. Ja lisäksi elikolaiset ovat huipputyyppejä!”

– Marika Siniaalto, Grapevine Media Oy